Čítavate knihy o výchove detí, o rodičovstve? Mňa takéto knihy veľmi zaujímajú, rada sa znova a stále viac dozvedám veľa o vzťahoch, psychológií, ale aj o rôznych ťažkostiach, detských poruchách, diagnózach. Pretože práve rodič dieťatka, ktoré má nejaké slabšie stránky musí byť dvojnásobne trpezlivý a dvojnásobne vynachádzavý, napríklad pri učení, robení domácich úloh, motivovaní dieťatka. Často ho okolie odsúdi na prvý pohľad, nechápe, myslí si, že má nevychované dieťa, že zlyháva ako rodič, že nie je dostatočne prísny a dieťa je rozmaznané… a ono je to naopak. Nikto by sa nechcel vymeniť.
Hoci nemám dieťa s nejakým problémom – okrem vyberavého jedenia – tak tieto knižky považujem za inšpirujúce a obohacujúce, pretože o rôznych diagnózach sa dozviete tak povediac z prvej ruky od rodičov detí a od odborníkov.
Získate návody ako sa s deťmi dá pracovať, návody ktoré možno použiť aj pri výchove svojich detí. Keď prichádza puberta, aj z anjelika sa stáva papuľovačný čertisko a vtedy je dobre mať mnoho nápadov, ako ukľudniť aj sám seba a ako si nažívať s pubertiakom v mieri.
Ak sú v triede vášho dieťaťa integrované deti s aspergerovým syndrómom alebo ADHD – veď dnes naozaj všade čítame, ako detí s poruchami učenia pribúda, kvôli lepšej diagnostike ako kedysi – tak vás knižky obohatia. Lepšie pochopíte, s čím bojujú tieto deti, ich rodičia i učitelia. A môžete svoje dieťa viesť k lepšiemu pochopeniu spolužiaka, môže mu byť nápomocné v rôznych situáciach, môže sa tak predísť šikane, vysmievaniu, zlej dynamike triedy…
Knižku 100% odporúčam rodičom aspíkov aj učiteľom s aspíkmi v triede!
Ak vaše dieťatko bolo diagnostikované ako asperger, alebo v škále PAS, ak má nejaké poruchy učenia – tak môžete v tejto knižke nájsť veľmi užitočné rady:
- ako pracovať s rozrušeným dieťaťom, čo tieto rozrušenia spôsobuje
- ako motivovať deti
- ako posilovať ich sebavedomie
- ako zdeliť dieťaťu diagnózu
- ako zdeliť diagnózu jeho spolužiakom
Knižka “Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Aspergerovým syndromem” je výborná. Je to paperbackové vydanie, skôr brožúra, do 100 strán. Napriek tomu, že je stručná, ide priamo k podstate a bez zbytočnej slovnej vaty vysvetľuje priamo a pochopiteľne príznaky a chovanie dieťaťa v rôznych situáciách. A rodiča nabáda, ako sa v danej situácii zchovať, čo si všímať, na čo nereagovať.
Nakuknite do obsahu knihy:
Ukážky z knihy, ako sa dieťa dostáva do stresu, aké sú varovné príznaky, že o chvíľu je tu výbuch hnevu… a návod pre rodičov, čo si všímať, ako s nahnevaným dieťaťom pracovať…
Knižka rozoberá všetky témy týmto spôsobom. Popíše ako problém vziká a snaží sa dať návod, ako problémovej situácii predchádzať, alebo ako sa v nej zachovať.
Obsahuje i cenné rady pre učiteľov, ktoré majú v triede aspergera. Ako mu pomôcť pri učení, ako mu pomôcť začleniť sa do kolektívu, ako predísť šikane…
Autor knižky pracuje s aspergermi aj ich rodičmi. Okrej tejto knižky sa zvlášť venuje rodičom v knihe Kyslíková maska pro rodiče (Dětí s Aspergerovým syndromem). Ich strachom, ich stresu, ich preťaženiu, ktoré môže viesť k vyhoreniu, k narušeniu partnerských vzťahov. Ako tomu predchádzať…
* Cena je platná k dátumu uverejnenia recenzie 29.09.2019.
Knižku možno pochopiť cez svoje vzťahy k okoliu, pozrieť sa na svoj vlastný hnev v rôznych situáciach a lepšie s ním narábať. Aj neurotypické dieťa sa niekedy hnevá a môžete na jeho ukľudnenie a stíšenie použiť podobné techniky. Aj neurotypické dieťa sa hnevá ak je unavené, preťažené, nechce sa mu do úloh. Začne vyvádzať opičky, začne odbáčať od témy, začne sa hnevať, že ho nútite do úloh, rušíte od hry… Predstavte si byť v koži rodiča, ktorého dieťa má naozaj problém so sústredením, učením, zvládaním stresu, je precitlivelé na podnety, ľahko únavné…
Dovolím si zacitovať moju dcéru, keď bola prváčka: “Mami, celý deň som v škole, celý deň sa tam učíme, aj v družine musíme robiť to, čo povie družinárka, prečo ešte aj doma sa mám učiť?”
Keď sa na to pozriete s pochopením, tak je to naozaj veľká zmena oproti škôlke, kde sa deti podstatnú časť dňa voľne hrali, na školu a povinnosti potrebujú postupne dozrieť. Možno vás až tak veľmi ich nevôla písať písmenka a počítať príklady nevytočí 🙂
Zaujala ma aj téma vyberavého jedenia – aspergerovsé deti často vylučujú rôzne štruktúry, rôzne pre nich prisilné vône, a ich jedálniček býva monotónny. My máme doma vyberavú jedáčku, zelenina je úhlavný nepriateľ.
Tešila som sa, že naša má rada paradajkovú polievku. Tajne som do nej pašovala mrkvu a kúskok cvikle, keď sa rozvarili, dobre som všetko rozmixovala. Ako tá mňamkala nad polievkou! Len raz mi polievka z cvikle zostala o trošicku viac ružová a bolo vymaľované. Na dlho bola paradajková polievka aj paradajková bolognese omáčka s mäsom zavrhnutá. Je to problém chuti, problém vzdoru, problém psychický? Veru, ako píšu, dieťa mi prišlo na fintu – dá sa mi veriť, či nezatajujem aj iné ingrediencie v jedle?
Knižka bola naozaj veľmi dobre napísaná, plná pravých nevymyslených skúseností. Odporúčam.