Covid-19 polievka pre duše: 1. časť – Zvládanie emócií

Rady sú na zvládanie emócií sú na konci článku, môžete preskočiť rovno na ne ak klikete sem: Ako na dúhy v spoločnom nažívaní?

Alebo si prečítate aj zvyšok? 🙂

Čím všetkým nás corona vírus Covid-19 zasiahol

Moja myseľ odjakživa všetko analyzuje viac ako sa má. Odvahu nadobúdam tak, že si situáciu premyslím najlepšie cez katastrofické scenáre 🙂 Čo najhoršie sa môže stať? Komu by bolo ublížené? Čo by muselo byť obetované? Zvládnem to?

Covid-19 situácia je pekelný prevít! Narušila nám všetkým pokojné hladiny, narušila nám sny a plány, ale aj každodenné istoty a rutiny. Za všetko tento matematický vtípek: Eponenciálne vzrástlo sledovanie exponenciálne rastúcich grafov.

covid-19 rates, covid-19 jokes, corona jokes

Áno, som matematik a keď sa objavil prvý prípad na Slovensku – vytvorila som si vlastný excel, kde si denne zapisujem počty testovaných, pozitívne testovaných a porovnávam si to s dvoma krajinami – Nórskom a Dánskom. Ich presné údaje sa dajú nájsť napr. vo Wikipédii. Na porovnanie som si ich vybrala preto, že majú približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko. Majú násobne väčšie testovanie a násobne viac pozitívnych testov, no ukľudňovalo ma a ukľudňuje, že sa nemnožia u nás kritické prípady.

Zároveň ma však v mojej katastrofickej mysli napadlo, čo všetky exponenciálne rastúce čísla spravia s najbližšími zasiahnutými. Nielen príbuznými tých, čo COVID-19 neprekonajú.  Predovšetkým s pomáhajúcimi profesiami, ktoré sa s ohrozením a smrťou a triedením pacientov v najzasiahnutejšom Taliansku, Španielsku stretli… Máte doma nejakého zdravotníka?

A po dvoch týždňoch som pochopila, že táto situácia bude traumatizujúca pre všetkých. Je siahnuté na našu slobodu rozhodovania, hoci sa podvolíme dodržiavať všetky pravidlá, lebo je to rozumné. Ruku na srdiečko – čo vám najviac chýba? Čo vás najviac bolí? Čo vás najviac stresuje?

Rodičia

Nás mamy dosť zasiahlo, že deti sa neučia v škole. Stali sme sa razom zásobovateľkami, kuchárkami, učiteľkami… A mamy (rodičia) sú v rôznych situáciách:

  • Prácu museli prerušiť,
  • majú nariadenú prácu z domu,
  • naďalej chodia do práce.

Deti

Zasiahlo to i deti!

  • Strach z neznámeho, choroby,
  • strach zo straty rodičov, starých rodičov,
  • žiadne návštevy kamarátov,
  • rodič, čo ma núti učiť sa,
  • rodič, čo je nervózny a nemá na mňa čas, lebo musí pracovať,
  • viac detí v kope = viac hádok, klbčenia,
  • jedináčikovia pocítia svoje osamenie, aj najzákernejší, najbitkárskejší brat by padol vhod…

Učitelia

Ani učitelia a školy neboli na túto situáciu pripravení a tak každý začal riešiť situáciu po svojom, najlepšie ako vedel:

  • niekto zvolnil, má pohodový prístup a “iba” zašle rodičom učivo – nežiada spätné zasielanie, nežiada testy
  • niekto spamuje rodičov úlohami, vyžaduje nafotené alebo naskenované zasielať večer na kontrolu
  • niekto využíva modernejšie technológie a poskytuje deťom skypové hodiny…

Domáce učenie

Ako to máte s domácim učením vy? Verte, že nech ste v ktorejkoľvek skupine, vždy sa nájde stresor. Pretože ľudia majú rôzne povahy a rôzne osobné hodnoty.

Mne napríklad vyhovuje zmiernenie tempa a nezáujem pani učiteľky kontrolovať a zbytočne naháňať deti. Učivo štvrtého ročníka nie je až tak náročné, ak deti na konci roka z PDA alebo VLA nebudú vedieť odprapkať učivo, nič sa nestane. Pretože mnohé z prírodovedy sa naučia pobytom v prírode a staraním sa o svojích zvieracích miláčikov. A mnohé z vlastivedy možno absolvovali na výletoch s vami po Slovensku. Neutečie im to. Čiže ako zásadné vnímam len matiku, slovenčinu a možno angličtinu.

V našej triede sú rodičia, ktorým tento prístup nevyhovuje preto, že majú home office a ich deti nepracujú na úlohách samostatne a to je potom ako byť zovretý medzi mlynskými kameňmi – učiť, či pracovať?

A sú aj rodičia, ktorým chýbajú známky. Ktorí majú čas prejsť si učivo s deťmi aj ich preskúšať, ale dobre vedia, aká je myseľ zábudlivá a že to čo sa deti naučili zo štvrtáckej PDA alebo VLA do dvoch týždňov zabudnú a v škole budú z toho nevyskúšateľné… lebo je to toľko nových miest, pamiatok, atď…

A naše dieťa sa do učenia veru nehrnie. Máme šťastie, že je šikovné a dokáže urobiť úlohy aj samostatne. Na druhej strane je veľmi tvrdohlavé a odmieta zavedenie režimu. Potrebuje rozhodnúť, kedy čo bude robiť, ale väčšinou ak nedohliadneme a nezatlačíme, tak povinnosti na konci dňa nie sú naplnené. Mňa systematického a plánovitého tvora to hnevá a reagujem podráždene, niekedy aj krikom.

Mamičky a ockovia, vyzývam vás: Zastavme sa!

Moja rada je vyjadrená v tomto obrázku: Ak letíte v lietadle, poučia vás, že v krízovej situácii je potrebné najprv nasadiť masku sebe a až potom dieťaťu.

covid-19, polievka pre dušu

Preto som sa rozhodla začať písať tento seriál s Covid-19 polievočkou pre duše. Pretože stres rodiča + stres dieťaťa = búrka.

Ako na dúhy v spoločnom nažívaní?

V dnešnom článku len hutný a stručný zoznam, čo môže pomôcť zvládnuť nakopené emócie:

  • Rozprávajte sa s niekym blízkym, priateľom.
  • Máte zvieratko? Povedzte všetko jeho nemej tvári – všetky vaše pocity, myšlienky. Vám sa uľaví a jeho nemá tvár vám dá pocit pochopenia, súhlasu. Dokonca takto môže zafungovať i plyšák.
  • Napíšte báseň, krátky príbeh, zložte pieseň o svojich pocitoch. (Porozprávajte ho do diktafónu.)
  • Píšte si Corona denník – jednoduché veci, čo ste robili, varili, cítili. Pár viet každý večer.
  • Oceňte sa aj za malé veci. Môžete si  pochvaly zapísať do svojho Corona denníka.
  • Vyjadrujte vďaku. Sebe, ostatným. Vďaku si tiež môžete zapísať do Corona denníka.
  • Nájdite si bezpečné miesto a dovoľte svojim pocitom prejaviť sa. Vo vani si poplačte. V spálni “naboxujte” vankúš.
  • Vyjadrite svoje pocity cez umenie – hudba, maľba, tanec.
  • Zostavte si playlist podľa vašich pocitov – a aj ho tak nazvite: “Nahnevaná”, “Uväznená”, “Unavená”… Vyberajte doň piesne, ktoré vám pomôžu pocity dostať pod kontrolu, zlepšia náladu. Ak používate hudobné apky ako napr. Spotify, hľadajte, či už podobné playlisty niekto nevytvoril.
  • Vyprázdnite myšielnky a pocity – metóda Brain Dump.
  • Meditácia, mindfullness, modlitba – čo je vám najbližšie.
  • Uvedomte si, že svet je farebný a nie čierno-biely.  Že každý máme svoju lepšiu aj horšiu chvíľku. Majte so sebou súcit, ak sa vám práve nedarí.

Na všetko si nájdeme čas na samostatné článočky. Blog je totiž tiež možnosť psychohygieny.