V predošlej časti seriálu o školskej zrelosti sme sa venovali rozvoju grafomotorických schopností. Dnes si povieme, čo z hľadiska pripravenosti na školu posudzujú učitelia a špeciálni pedagógovia v oblasti rozumového vnímania, základnej logiky.
Nevnímajte overovanie schopností vášho dieťaťa ako strašiaka, čo ho má vyradiť. Vnímajte posúdenie pozitívne. Napovie vám, či dieťatko v škole bude vedieť obsedieť, sústrediť sa dostatočne na vyučovanie. Nemusí vás mátať predstava, že s dieťaťom budete pri domácich úlohách tráviť neúmerne veľa času, lebo je stále veľmi živé, hravé…
Nečakané situácie, keď sa dieťa stratí
- Vie svoje meno a priezvisko, adresu?
Kráčala som pre dcéru (vtedy prváčku) do družiny, na chodbe pobehovala jej plachá spolužiačka. Slzy ako hrachy jej stekali z očí. Vrátila sa z krúžku do triedy, ale trieda bola zamknutá. Na dverách bol síce odkaz, že deti sú vo vedľajšej triede, no žiaľ nevedela si ho zatiaľ prečítať. Bol to odkaz hlavne pre rodičov, kde majú hľadať deti. Na deti vracajúce sa z krúžkov späť do triedy sa pozabudlo. Dievčatko zrejme zatiaľ nezažilo situáciu, kedy by sa muselo plne spoľahnúť samé na seba a cítilo sa zúfalo. Kam jej všetci zmizli? Kde má tašku? Koho sa má opýtať? Ak sa k tomu pridá plachosť, hanbenie… Oslovila som ju: “Ty si spolužiačka mojej dcérky, sú vo vedľajšej triede, pani vychovávateľka tu nechala odkaz… “, ukazujem na papier na dverách. Na tomto príbehu vidíte, že deti treba pripraviť aj na nečakané situácie. Napríklad: “Keby čokoľvek, zaklop na vedľajšiu triedu a spýtaj sa…”
Najhoršia nočná mora rodiča je, že sa dieťa stratí – vtedy je naozaj najdôležitejšie zachovať pokoj: “Oslov najbližšieho dospelého – najradšej nejakú tetu, povedz, že si sa stratila, povedz svoje meno, adresu.” Bolo by v dnešnej mobilovej dobe fajn, ak by vedelo dieťa aj telefonický kontakt na rodičov.
Základná logika, príprava na matematiku
Ďalšie rozumové schopnosti, ktoré si pri posudzovaní školskej zrelosti pedagógovia všímajú:
- Pozná dieťa farby a vie ich pomenovať?
- Rozlišuje základné tvary, veľkosti a rozmery?
- Vie, ktorá je jeho pravá a ľavá ruka?
- Má dieťa matematické predstavy:
- množstvo – veľa-málo-trochu, všetko-nič
- veľkosť – porovnanie vysoký-nízky, veľký-malý, zoradenie predmetov podľa veľkosti
- poradie – kto je prvý, druhý, posledný
- sčítavanie predmetov do päť
- Orientácia v priestore: kde je vpredu, vzadu, hore, dole, vpravo, vľavo, pred, za, pod nad
Matematika nie sú len čísla a počítanie. Vo veľkej miere je to porovnávanie, určovanie poradia, triedenie do skupín podľa určitých vlastností. Nestresujte sa, ak dieťa niečo neovláda, veď na to je škola, v prvej triede je tempo učenia naozaj pomalé, deti sa postupne zlepšujú. Môžete svoje dieťa, ak má záujem podporiť už v predškolskej triede a dávať mu do pozornosti všakovaké hračky zamerané na rozvíjanie matematických predstáv.
Finta pre ľavú a pravú ruku
Finta pre ľavú a pravú ruku – požičiam si z tejto stránky obrázok: http://meetthesqueebles.blogspot.com/2013/03/how-to-tell-your-left-from-your-right.html
Ak dieťa natiahne pred seba ruky, prsty spolu, palec kolmo, na ľavej ruke je sformované písmeno L – ľavá!
Hračky pre podporu matematického myslenia
Nezameriame sa len na čísla a počítanie. Skor na všetko ostatné – rozvíjajúce orientáciu vo farbách, poradí, triedení podľa veľkostí… Ako napríklad tieto hračky z obchodíku Hravá škôlka:
Trojčlenná macková rodina obsahuje 96 medvedíkov na počítanie v 6 farbách a rôznych veľkostiach, 6 misiek na triedenie, 5 cm farebnú kocku, kocku s číslami, 16 kariet s predlohami a postupnosťami a dosku s otočnou šípkou v tvare medveďa. Balené v praktickom kufríku s výškou 30,5 cm.
- dieťa môže na mištičky rozdeľovať medvedíkov podľa farieb – farbu možno vyberať hodom kockou
- dieťa môže zoraďovať mackov do predpísaného poradia podľa kartičky – podľa veľkosti, podľa farby
- dieťa môže podľa otočného ciferníka alebo kocky s číslami vyberať príslušný počet mackov
Ak máte doma napríklad farebné guľôčky alebo veľa základných kociek Duplo – ľahko si spravíte predlohy a zahráte sa s deťmi podobnú hru.
Trojčlenná macková rodina – hračku kúpite tu »
Logické bloky v tabuľke obsahujú 5 základných tvarov: kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik a šesťuholník,. Každý z nich v 2 veľkostiach, 2 hrúbkach a 3 farbách, dokopy 60 kusov. Hra spočíva v triedení tvarov do tabuľky. V danom stĺpci patrí vybraný tvar a v danom riadku vybraná farba. Veľmi dobrá pomôcka, ktorá učí zároveň triedenie podľa tvarov aj podľa farieb. Veľa matematických úloh spočíva v porovnávaní vlastností vecí, v ich triedení, zoraďovaní a preto je táto hra výborná pomôcka pri budovaní logiky.
Prípadne si podobnú tabuľku môžete nakresliť aj doma, a ak je dieťa zručné, príslušné tvary do nej nakreslí a vyfarbí. Musíte vystihnúť obdobie, keď je dieťa na učenie ochotné. Možno zábavnejšia by bola hra s postavičkami, ktoré ma dieťa rado. Pozrite si napríklad túto PDF hru na stiahnutie – kde sa do podobnej logickej tabuľky zoraďujú koníky a ich náklad.
Logcké bloky v tabuľke kúpite napríklad tu »
Počítadlo – zoraďovanie podľa vzoru obsahuje 90 kociek, modulárna základňa, 1 modulárne počítadlo, 12 vzorových aktivít a 1 návod.
Návody – v spodnej časti umiestnite práklady, alebo vzory, podľa ktorých má dieťa na paličky vypočítať príklad alebo v danom poradí zoradiť farebné kocky. Trnuje zároveň jemnú motoriku, keďže kocky sa navlekajú na paličky. Pri aktivite je zapojený zrak, hmat aj premýšľanie. Vytvára sa viac vnemov pre zapamätanie, ako len pri písaní príkladov na papier…
Pčítadlo – zoraďovanie podľa vzoru nájdete napríklad tu »
Časová orientácia a súvislosti
Deti sa cítia bezpečne, ak sú im dané hranice. Ak sa činnosti pravidelne opakujú, dokážu sa prispôsobiť zvykom, rituálom, vedia, čo možno očakávať. Preto sa pri posudzovaní školskej zrelosti sleduje i to, ako je dieťa zorientované v čase, ako dokáže vnímať súvislosti. Znovu nemusíte mať v hlave strašiaka, že vaše dieťa neodrapká na počkanie celý kalendár. S nikým predsa nesúťažíte.Dôležité je, že vie, že nejaké mesiačiky v roku sú. Kalendár a hodiny budú deti preberať opakovane v prvej a druhej triede, aby si tieto vedomosti osvojili, rozšírili.
- Časová zorientovanosť: Vie kedy je dnes, včera, zajtra?
- Pozná dieťa sni v týždni, mesiace, ročné obdobia?
- Začína chápať vzťahy a súvislosti, príčinu a dôsledok
Znovu môžete dieťa rozvíjať nepriamo – ak ho to baví, môže si listovať s vami v kalendári. Ak je kalendár obrázkami zameraný na nejakú oblasť, čo má dieťa rado, zaujme ho (mačičky, autá, zvieratká, ryby…). Každé ráno môžete začínať pomenovaním dňa. Dnes máme pondelok, dnes máme utorok… Včera bol pondelok, zajtra bude streda. Opakovaním sa to dieťa naučí, uvedomí si následnosť dní.
Kalendár s aktivitami pre deti
Ak ste tvorivá mamina, tak skúste deťom vyrobiť kalendár, kde sú dni, mesiace, ročné obdobia, môžete sledovať počasie v daný deň, fázy mesiaca, môžete na každý deň naplánovať aktivity, ak má dieťa nejaké krúžky v škôlke, návštevy starých rodičov, kamarátov, zubára… Škoda, že väčšina takýchto kalendárov v obchodoch je v angličtine – ale ak chcete dieťa povzbudiť aj k učeniu anglických názvov, môžu poslúžiť:
Tento kalendár s magnetkami aktivít nájdete napríklad tu »
Tento kalendár s magnetkami dní, mesiacov, zobrazením teploty a aktivít nájdete napríklad tu »
Tento kalendár s magnetkami aktivít nájdete napríklad tu »
Inšpirujte sa, vyrobte si s deťmi kalendárovú nástenku, napríklad v Hornbachu majú korkové nástenky za pár Eur, všetky obrázky si môžete nakresliť spolu s dieťaťom. Ak si kalendár samé vyrobí, bude ho o to radšej používať.
Príčiny a následky?Rozvoj predstavivosti, formovanie myšlienok, formulovanie viet…
Hrajte sa s deťmi hru: Čo by sa stalo, keby… Hlavne pri cestovaní autom na dlhšie trasy, sú slovné hry a hry na predstavivosť veľmi obľúbené. Nič k nim netreba, dieťa sa môže dívať aj z okna na cestu a premýšľať nad odpoveďou, často pohľadom za okno získa inšpiráciu na ďalšiu otázku. V kladení otázok sa s deťmi striedajte, začne ich to ešte viac baviť, ak vás môžu nachytať na hruškách. Ak má vaše dieťa veľkú fantáziu, hry môžete posunúť do rôznych vtipných polôh – vymýšľať odpovede tak, aby ste sa zasmiali.
- Čo by sa stalo, keby padla šálka na zem … Odpoveď je: rozbije sa, vyleje sa…, vylezie z nej 1000 malých porcelánových červíčkov…
- Čo by sa stalo, keby spandeš na kolienko… Odpoveď je: koleno ma bude bolieť, na kolene bude rana, odrenina, roztrhnem si tepláky…, budeš pasovaný za rytiera padača…
- Čo by sa stalo, keby našej starkej narástli krídla… Odpoveď: Priletela by na tvoje okno každý večer porozprávať ti rozprávku.
Skrátka otázok a odpovedí je nekonečne veľa 🙂 Ďeťom sa buduje slovná zásoba a predstavivosť, nútite ich premýšľať nad vecami, ale aj vyjadrovať sa v zložitejších vetách. Pred formuláciou vety, je potrebná myšlienka, jej predstava. Je potrebné veľa podnetných vnemov do dieťaťa dostávať, no nielen pasívne. Treba aktívne zdieľať, pýtať sa, čakať na odpovede. Prajem dobrú zábavu!
Prečítajte si všetky časti seriálu o školskej zrelosti
Školská zrelosť – 1. časť: GRAFOMOTORIKA
Školská zrelosť – 2. časť: ROZUMOVÉ POZNANIE
Ostatné diely postupne pripravujeme:
Školská zrelosť – 3. časť: ZMYSLOVÉ VNÍMANIE
Školská zrelosť – 4. časť: VÝVIN REČI
Školská zrelosť – 5. časť: SÚSTREDENIE, POZORNOSŤ
Školská zrelosť – 6. časť: EMÓCIE A SOCIÁLNA ZRELOSŤ